Paragrafen

Paragraaf verbonden partijen

Een gemeenschappelijke regeling is een publiekrechtelijk samenwerkingsverband tussen
bestuursorganen van (in dit geval) gemeenten. Kortom een gemeenschappelijke regeling is een
publiekrechtelijke overeenkomst tussen bepaalde bestuursorganen van verschillende gemeenten
waarbij bepaald wordt dat bepaalde taken en bevoegdheden centraal uitgevoerd worden. Het gaat om de volgende gemeenschappelijke regelingen:

Gemeenschappelijke regelingen

1. Veiligheidsregio IJsselland

4 Omgevingsdienst IJsselland

2. GGD IJsselland

5. Shared Servicecentrum Ons

3. Uitvoeringsorganisatie jeugdzorg IJsselland

6. Sociale Recherche Ijssel-Vechtstreek

1.

Veiligheidsregio IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle.

Bestuurlijk belang

Deelname in algemeen bestuur door de burgemeester.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

In oktober 2010 is de Wet veiligheidsregio’s in werking getreden. Op basis hiervan zijn in Nederland 25 veiligheidsregio’s ingesteld waaronder Veiligheidsregio IJsselland (VRIJ). Veiligheidsregio IJsselland richt zich op het voorkomen en bestrijden (van de gevolgen) van branden, ongevallen, rampen en crises. Dit gebeurt in het gebied van de elf, via een gemeenschappelijke regeling, aangesloten gemeenten.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2024

Rekening 2024

Rekening 2023

Resultaat

0

633

652

Eigen Vermogen

4899

5403

5.417

Vreemd Vermogen

33.840

37475

39.700

Jaarlijkse bijdrage

1.761

1806

1.786

Risico’s

Als de Veiligheidsregio bij de uitvoering van de begroting tegen kostenoverschrijdingen of korting op inkomsten aanloopt is er in eerste instantie een weerstandsvermogen (algemene reserve) van € 1 miljoen (maximaal) beschikbaar om risico's financieel af te dekken. Indien het risico groter is dan € 1 miljoen worden exploitatietekorten verhaald via extra gemeentelijke bijdragen.

Ontwikkelingen

Nieuw voor oud
Financieel uitgangspunt is dat we voor nieuw beleid geen extra middelen vragen. Hier hanteren wij het principe ‘nieuw voor oud’. In de begroting   2025 is voor 3 onderwerpen echter aanvullend budget opgenomen voor een bedrag van € 935.000. Dit betreft Kazernering Kampen, harmonisatie beroepskorpsen Zwolle en Deventer en opleidingsbudget "warme opleidingen" brandweer.

10% korting op BDUR middelen vanaf 2026
In de rijksbegroting is vanaf 2026 een korting van 10% op zgn. specifieke uitkeringen "SPUKS" opgenomen. Naast de gemeentelijke bijdragen wordt de VRIJ ook gefinancierd middels BDUR middelen voor een bedrag van € 9 miljoen in totaal. De BDUR is ook een SPUK. Dit betekent dat vanaf 2026 een bezuiniging van € 900.000 van toepassing kan worden op de VRIJ. Het Veiligheidsberaad en de VNG hebben bij het rijk zorgen geuit over de haalbaarheid van deze bezuiniging. Naar verwachting komt er in de loop van 2026 meer duidelijkheid of en in welke mate de bezuiniging daadwerkelijk doorgezet wordt. In de Kaderbrief 2026 van de VRIJ is weergegeven op welke wijze de VRIJ deze bezuiniging in eerste instantie denkt te realiseren. Indien de bezuiniging structureel voor de volle omvang wordt doorgezet zullen pijnlijke keuzes gemaakt moeten worden welke taken en bijbehorende budgetten nog wel door de VRIJ uitgevoerd kunnen worden.

Herijking gemeentelijke bijdragen
Conform AB-besluit van 8 december 2021 wordt de gemeentelijke bijdrage berekend op basis van 50 procent historische bijdrage en 50 procent op basis uitkering gemeentefonds voor brandweer en rampenbestrijding. De nadeel gemeentes worden van 2023 tot en met 2025 aflopend gecompenseerd om in te groeien naar de aangepaste jaarlijkse bijdrage

2.

GGD regio IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en  Zwolle.

Bestuurlijk belang

Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft 1
stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

GGD IJsselland: “Gezond centraal: van crisis naar kans” (Missie december 2020).
Gezondheid wordt gezien als het vermogen van mensen om zich aan te passen en eigen regie te voeren in het licht van fysieke, emotionele en sociale uitdagingen in het leven. Gezondheid is een belangrijke voorwaarde om te kunnen meedoen in de maatschappij.
We zetten ons in voor publieke gezondheid. Dat wil zeggen de gezondheid van alle inwoners in onze regio van jong tot oud. We maken mogelijk dat mensen individueel en als groep meer grip hebben op hun eigen gezonde leven en leefomgeving. We werken aan gelijke kansen op een gezond leven voor iedereen. Dit doen we door beleid, advies, onderzoek en ondersteuning en een vangnet voor mensen die (tijdelijk) niet zelfredzaam zijn.
We opereren in de publieke gezondheid op het snijvlak van zorg, markt en politiek en kiezen daarbinnen welke specifieke waarde we kunnen toevoegen.
We werken voor én met de elf gemeenten in IJsselland en samen met diverse organisaties: voor een gezonde samenleving.
GGD IJsselland werkt voor ruim 530 duizend inwoners. GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland en voert taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2024

Rekening 2024

Rekening 2023

Resultaat

975

1.146

Eigen Vermogen

3.135

2.045

Vreemd Vermogen

4.434

4.551

Jaarlijkse bijdrage

1.177

1.215

1.145

Risico’s

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein .

Ontwikkelingen

 

 3.

RSJ IJsselland Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Zwolle

Betrokkenen

Het betreft een bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland) met 11 gemeenten:
Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen,
Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland en Zwolle (regio
IJsselland).

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende
gemeente één lid.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Het betreft een uitvoeringsorganisatie die taken uitvoert voor 11 gemeenten als het gaat om het inkopen van jeugdhulp, contractbeheer en regionale beleidsondersteuning van de gemeenten. Ze stellen zelf geen beleid op.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2024

Rekening 2024

Rekening 2023

Resultaat

0

0

0

Eigen Vermogen

0

0

0

Vreemd Vermogen

0

518

717

Jaarlijkse bijdrage

78

64

65

Risico’s

In de gemeenschappelijke regeling zelf zitten geen bijzondere risico's.  Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van of ten goede aan de deelnemende gemeenten.

Ontwikkelingen

In 2024 zijn een aantal zaken on hold gezet vanwege het voornemen om te fuseren met de GGD IJsselland. Hierdoor is ten opzichte van de begroting een positief resultaat ontstaan wat heeft geresulteerd in een lagere bijdrage voor de gemeente.
Aan het RSJ is door een aantal deelnemende gemeenten gevraagd om voor 2025 en verder kritisch te kijken naar de kosten en deze waar mogelijk te verlagen. De voorgenomen fusie met GGD IJsselland zou in dat opzicht wellicht tot meer kostenreductie kunnen leiden.

4.

Omgevingsdienst IJsselland te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Ommen, Olst-Wijhe,  Raalte, Staphorst, Steenwijkerland,  Zwartewaterland, Zwolle, Provincie Overijssel en Veiligheidsregio IJsselland.

Bestuurlijk belang

Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft
1 stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze, dat is wat de eenduidige aanpak
van de Omgevingsdienst IJsselland kenmerkt. Onze onafhankelijke experts
wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een
verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te
brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven op het
gebied van milieu. Deze gedachte vatten we samen in onze missie:
Omgevingsdienst IJsselland. Waarborgt de leefomgeving, versterkt
bedrijven.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2024

Rekening 2024

Rekening 2023

Resultaat

0

191

-313

Eigen Vermogen (excl. resultaat)

316

316

316

Vreemd Vermogen

3.248

7.514

3.400

Gemeentelijke bijdrage

745

803

747

Percentage v/h totaal

5%

6%

5%

Risico’s

Vanuit de landelijke overheid worden aan alle ODIJS aanvullende eisen gesteld met als doel om deze robuust en toekomstbestendig te maken. De ODIJ gaat de gesteld termijn niet halen. Omdat het bijhorende financiële ingroeimodel voor veel gemeentes niet haalbaar is. Of het ministerie vasthoud aan hun termijn en wat de consequenties zijn van het niet halen zijn momenteel niet bekend.  

Ontwikkelingen

In het werkveld van de Omgevingsdienst zijn er veel ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO) en de opgaven op het gebied van energie, duurzaamheid en klimaatadaptatie.
De OD heeft een routekaart voorgesteld om in een aantal fases toe te groeien naar een organisatie die wettelijke taken na behoren kan uitvoeren. Daarnaast zijn er vanuit de landelijke overheid nieuwe eisen aan de OD gesteld omtrent de robuustheid en de toekomstbestendigheid. Deze twee zaken tezamen vergen extra middelen. De OD heeft in hoor toekomstige begroting deze ontwikkelen verwerkt.

5.

Shared Servicecentrum Ons te Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

De gemeenten Dalfsen, Kampen, Westerveld, Ommen, Zwartewaterland, Zwolle en Provincie Overijssel.

Openbaar Belang

Gemeenten hebben zitting in het algemeen bestuur. Iedere gemeente heeft
1 stem.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Het shared service centrum (SSC) Ons levert aan de partners dienstverlening op het gebied van ICT, Inkoop&Contractmanagement en Personeels-&Salarisadministratie. De oprichters van het shared service centrum (SSC), de gemeenten Kampen en Zwolle en de provincie Overijssel, hebben bij de oprichting van het SSC ONS de ambitie uitgesproken dat zij met behoud van eigen autonomie en identiteit willen focussen op hun kerntaken, dat wil zeggen de primaire dienstverlening en daarvoor bedrijfsvoeringstaken willen concentreren in het SSC Ons.

Resultaten

Bedragen x € 1.000

Begroting 2024

Rekening 2024

Rekening 2023

Resultaat

0

1.687

3.468

Eigen Vermogen (excl. resultaat)

504

2.216

667

Vreemd Vermogen

11.857

15.339

9.664

Gemeentelijke bijdrage

2.261

2.187

1.995

Risico’s

SSC Ons voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. De inmiddels 7 deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s. SSC Ons mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet (ca. 2 miljoen op basis van de meerjarenbegroting) opbouwen. Als de gekwantificeerde risico’s hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast.

Ontwikkelingen

Onderzocht wordt of nieuwe partners kunnen toetreden of dat uitbreiding naar andere taakvelden mogelijk is. In 2024 is de gemeente Ommen toegetreden tot de GR. Er wordt blijvend geïnvesteerd in het verhogen van de digitale weerbaarheid tegen digitale dreigingen.

6.

Sociale Recherche Regio IJssel-Vechtstreek Zwolle

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Betrokkenen

Het betreft een gemeenschappelijke regeling inzake de samenwerking op het terrein van het voorkomen en opsporen van fraude met de sociale zekerheidsregelingen, uitgevoerd door de gemeenten Dalfsen, Dronten, Hardenberg, Hattem, Kampen, Ommen, Zwartewaterland en Zwolle.
De stemverhouding in het Bestuurlijk Overleg (het beslissingsbevoegd forum van portefeuillehouders is bepaald op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per gemeenten, met een maximum van 3 stemmen (>1.500 uitkeringsgerechtigden). Gemeente Zwartewaterland heeft 1 stem (< 500 uitkeringsgerechtigden).

Openbaar Belang

De gemeenschappelijke regeling is ontstaan om redenen van efficiency, kwaliteitsborging en uniforme aanpak met betrekking tot de bestrijding van sociale zekerheidsfraude en handhaving in bredere zin.

Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen

Begroting/Jaarrekening SR maakt onderdeel uit van de totale begroting Eenheid sociale zaken en werkgelegenheid van de gemeente Zwolle waaronder speciale posten zijn begroot voor de Sociale Recherche. Eventuele afwijkingen worden aan het einde van het jaar afgerekend met de deelnemende gemeenten.
De uitvoering van de sociale recherche is in handen van de gemeente Zwolle. De kosten worden verdeeld op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per 31 december.

Resultaten

Bedragen x € 1

Begroting 2024

Rekening 2024

Rekening 2023

Resultaat

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Eigen Vermogen (excl. resultaat)

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t

Vreemd Vermogen

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Gemeentelijke bijdrage

36.838

26.064

31.225

Risico’s

De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.

Ontwikkelingen

In de praktijk wordt de Sociale Recherche ingezet in het kader van de Participatiewet en voor het rechtmatigheidstoezicht voor de Wmo.

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2025 15:43:43 met de export van 06/03/2025 15:36:09