Programma | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | |
01 Effectieve samenwerking bestuur en omgeving | 1.421.526 | 0 | 1.554.755 | 0 | -133.229 | 0 |
02 Positieve gezondheid, participatie en preventie | 34.639.128 | -12.439.346 | 34.217.094 | -14.214.256 | 422.034 | 1.774.909 |
03 Betaalbaar bouwen voor verschillende groepen | 5.806.106 | -5.278.746 | 7.021.210 | -5.921.800 | -1.215.104 | 643.054 |
04 Vitale economie, beleefbare kernen en landschap | 9.358.748 | -7.946.125 | 8.953.398 | -7.452.519 | 405.350 | -493.606 |
05 Bereikbaar en verkeersveilig | 461.407 | -142.000 | 274.717 | -66.104 | 186.690 | -75.896 |
06 Duurzaam en toekomstbestendig | 3.908.792 | -1.636.036 | 3.236.177 | -1.301.973 | 672.616 | -334.064 |
07 Onderhoud op orde, veilige wijken en buurten | 14.964.965 | -2.178.689 | 15.574.526 | -3.052.133 | -609.561 | 873.444 |
08 Transparante en toegankelijke dienstverlening | 1.207.094 | -386.917 | 1.260.184 | -479.904 | -53.090 | 92.987 |
09 Werken volgens de bedoeling van de Omgevingswet | 2.955.708 | -1.435.952 | 2.920.119 | -1.444.109 | 35.589 | 8.157 |
10 Financieel vitaal | 2.479.411 | -456.500 | 2.772.181 | -520.570 | -292.770 | 64.070 |
11 Dekkingsmiddelen | 448.724 | -57.042.055 | 793.743 | -57.361.429 | -345.019 | 319.374 |
12 Overhead | 11.943.639 | -666.881 | 12.037.178 | -1.410.028 | -93.539 | 743.147 |
13 Vennootschapsbelasting | 373.604 | -359.604 | 457.798 | -434.203 | -84.194 | 74.599 |
Resultaat voor bestemming | 89.968.852 | -89.968.852 | 91.073.081 | -93.659.028 | -1.104.228 | 3.690.176 |
Omschrijving | Verklaring | (on)Rechtmatig |
---|---|---|
01 Effectieve samenwerking bestuur en omgeving | ||
Door extra storting in de pensioenvoorziening wethouders en CAO verhogingen voor bestuurders, is de begroting overschreden met 133k. | Afwijking past binnen het door uw raad vastgestelde begrotingsbeleid. | Rechtmatig |
02 Positieve gezondheid, participatie en preventie | ||
Het positieve saldo ontstaat door een aantal posten: | Afwijking past binnen het door uw raad vastgestelde begrotingsbeleid. | Rechtmatig |
03 Betaalbaar bouwen voor verschillende groepen | ||
Ontvangen middelen van het Rijk voor de invoering van de wet betaalbare huur en goed verhuurderschap. Uitgaven lopen door in 2025. | Afwijking past binnen het door de raad vastgesteld begrotingsbeleid. | Rechtmatig |
04 Vitale economie, beleefbare kernen en landschap | ||
Geen afwijkingen > € 25.000 | Afwijking past binnen het door uw raad vastgesteld begrotingsbeleid. | Rechtmatig |
05 Bereikbaar en verkeersveilig | ||
Door heroriëntering van projecten is een voordeel ontstaan van 170k. | Afwijking past binnen het door uw raad vastgesteld begrotingsbeleid. | Rechtmatig |
06 Duurzaam en toekomstbestendig | ||
Het saldo ontstaat door de toerekening van salariskosten. Deze worden centraal verantwoord onder de overhead. | Afwijking past binnen het door uw raad vastgesteld begrotingsbeleid. | Rechtmatig |
07 Onderhoud op orde, veilige wijken en buurten | ||
Op wegen is een voordeel te zien van 164k, ontstaan doordat het niet mogelijk was om onderhoud te plegen bij de Industriehaven Genemuiden door vele zandtransporten. Deze vele zandtransporten leiden wel tot een meeropbrengst havengelden van 30k. Overige posten leiden tot nog een voordeel van 30k. | Afwijking past binnen het door uw raad vastgesteld begrotingsbeleid. | Rechtmatig |
08 Transparante en toegankelijke dienstverlening | ||
Er zijn meer documenten verstrekt door Burgerzaken waardoor een meerobrengst gemeenteleges is gerealiseerd. | Afwijking past binnen het door uw raad vastgesteld begrotingsbeleid. | Rechtmatig |
09 Werken volgens de bedoeling van de Omgevingswet | ||
Minder werkzaamheden door derden binnen processen rondom bestemmingsplannen leidt tot een voordeel van 35k. Een eindafrekening van de Omgevingsdienst leidt tot een nadeel van 66k. | Afwijking past binnen het door uw raad vastgesteld begrotingsbeleid. | Rechtmatig |
10 Financieel vitaal | ||
Het nadeel ontstaat door hogere accountantskosten (33k), een nadeel vanuit de decembercirculaire 2024 (99k), een dotatie aan de voorziening dubieuze debiteuren (62k) en de voorziening verlofsparen (230k). Daarnaast leidt de vrijval van een aantal stelposten tot een voordeel. | Afwijking past binnen het door uw raad vastgesteld begrotingsbeleid. | Rechtmatig |
11 Dekkingsmiddelen | ||
De voordelen bestaan uit een meeropbrengst rente schatkistbankiern (100k), een voordeel op de afhandeling van WOZ bezwaren (30k) en ontvangen taakmutaties en definitieve vaststellingen van de algemene uitkering van het Rijk (166k). | Afwijking past binnen het door uw raad vastgesteld begrotingsbeleid. | Rechtmatig |
12 Overhead | ||
Op de overhead zien we een aantal voor- en nadelen. Dit bestaat uit voordelen op toerekening overhead, positieve afrekening van bijdrage SSC Ons, niet ingezette budgetten voor organisatieontwikkeling en het budget voor de Woo. Een nadeel zien we op de HR posten ARBO, studiekosten en werving en selectie en de post financieel beheer (overgang naar SaaS omgeving. De post verzekeringen laat een nadeel (59k) zien evenals de salariskosten (99k). | Afwijking past binnen het door uw raad vastgesteld begrotingsbeleid. | Rechtmatig |
13 Vennootschapsbelasting | ||
Geen afwijkingen > € 25.000 | Afwijking past binnen het door uw raad vastgesteld begrotingsbeleid. | Rechtmatig |