Wat mag het kosten?
(x € 1.000) | Rekening 2023 | Begroting 2024 primitief | Begroting 2024 | Rekening 2024 | Afwijking 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 11.297 | 11.456 | 11.083 | 11.996 | -913 | |
Overhead | 11.297 | 11.456 | 11.083 | 11.996 | -913 | OverheadVerzekeringen: De verzekeringspremies 2024 zijn ten opzichte 2023 flink gestegen. Dit komt deels door de hogere WOZ waarden van de gebouwen van de gemeente. De verzekerde waarde is hierdoor toegenomen met als gevolg hogere premies. Ook de uitvoering van veel nieuwe projecten en werkzaamheden in het onderhoud van wegen en riolering heeft een stijging van de premie van de bouwverzekering veroorzaakt. Het vernieuwen van werkmaterieel en auto’s leidt ook tot een hogere verzekerde som waardoor de premies zijn gestegen. De structurele verhoging nemen we mee in de begroting 2025 en verder via de Planning & Control documenten. In 2024 zijn de werkelijke salariskosten voor personeel (inclusief externe inhuur) vrijwel gelijk gebleven aan de vooraf begrote bedragen. De afwijking bedraagt ‘slechts’0,57%. Echter, naast incidentele tegenvallers zoals vervanging bij ziekte, extra ondersteuning en inhuur voor openstaande vacatures zijn er ook extra baten waaronder Oekraïnemiddelen, SPUK/GALA middelen en subsidies. Daarnaast is een aantal vacatures nog niet of pas gedurende het jaar ingevuld. Vanwege een uitdagende arbeidsmarkt, toenemende inhuur van personeel en stijgende tarieven blijft de begroting voor personeelskosten onder druk staan. In 2024 zijn de beschikbare middelen voor een subsidie coördinator en contractmanagement Sociaal Domein niet ingezet. De wens is om hier in 2025 alsnog invulling aan te geven. Denk hierbij aan contractmanagement Sociaal domein in 2025 (inventariseren van lopende contracten tussen gemeente ZWL en derden, analyse van mogelijke inefficiëntie en inconsistentie, aanscherpen van contracten in overleg met de contractpartij en zorg dragen voor een controlemechanisme, start onderhandeling contracten bij afwijkingen, Subsidiecoördinator doet onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van de subsidieverlening. Met als resultaat bevindingen en aanbevelingen. Daarnaast onderzoek naar het administratieve proces van subsidieverlening (van aanvraag tot en met vaststelling). Inclusief verbetervoorstellen. Het nog beschikbare budget in 2024 van € 160.000 vragen we via resultaatbestemming daarom opnieuw aan. Organisatieontwikkeling (MOA): De organisatieontwikkeling is in 2024 opgestart. Voor een groot deel zijn we gestart met de uitvoering en het maken van kosten. Het budget is nog niet volledig besteed vanwege de benodigde voorbereidingstijd alvorens met de uitvoering kon worden gestart. Een aantal grote investeringen is deels doorgeschoven naar 2025 en verder, zoals de informatievoorziening. We nemen het niet ingezette budget graag mee naar 2025 om verder uitvoering aan de organisatieontwikkeling te geven. De jaarrekening van SSC Ons laat een positief resultaat zien van ruim € 1,6 miljoen. Dit voordeel wordt vooral veroorzaakt door niet gemaakte kosten voor informatieveiligheid. Deze activiteiten worden in 2025 gestart. Het positieve resultaat wordt aan de deelnemende partners terugbetaald. Voor Zwartewaterland een bedrag van € 62.000. Daarnaast ontvangen we een bedrag van € 28.000 terug op het maatwerkdeel van onze bijdrage. Het M365 project heeft meer gekost dan verwacht. Hierop is een nadeel van €13.000 ontstaan. Wet open overheid: tot en met 2026 is jaarlijks € 143.000 beschikbaar vanuit de algemene uitkering voor de implementatie en uitvoering van de Wet open overheid. Vanaf 2027 wordt dit € 50.000. Het budget is voor Zwartewaterland tot op heden niet volledig benut. In 2024 hebben wij € 100.000 niet ingezet. Dit bedrag zetten we in 2025 graag in voor de doorontwikkeling van de digitale dienstverlening met een focus op een verbetering van de gemeentelijke website en de digitale toegankelijkheid. Ook maakt een subsite voor de Woo onderdeel uit dit traject. We stellen voor dit bedrag via resultaatbestemming over te hevelen naar het jaar 2025. In 2024 werd een overschrijding op de Arbo kosten grotendeels veroorzaakt door de inzet van IVM. Er was geen BHV coördinator dat jaar. IVM werd ingezet voor de vervanging en het opleiden van de nieuwe BHV Coördinator. Verder pakte IVM de RI&E voor ons op, zette de BHV- en invertentieorganisatie op en schreef een intern crisisplan. Ook waren er hogere kosten voor werving en selectie in 2024, vanwege lastig in te vullen vacatures en de krappe arbeidsmarkt. Vooral nieuwe medewerkers voor hogere functies en binnen bepaalde vakgebieden waren moeilijk te werven. Voor de invulling van de functies in het MT team en binnen externe dienstverlening was extra inzet nodig van wervingscampagnes en de hulp van een extern wervingsbureau. Daarnaast was er een overschrijding op de studiekosten in 2024, voornamelijk bij de eenheden sociaal domein en externe dienstverlening. Dit kwam door de omgevingswet en het opleidingstraject van burgerzaken, waardoor de kosten hoger uitvielen dan begroot. Ook waren er meer organisatie brede opleidingen in 2024, zoals 'hoe werkt een gemeente' voor nieuwe medewerkers en agressie trainingen. Facilitaire zaken: De noodzakelijke aanschaf en vervanging van kantoormeubilair heeft tot een incidenteel nadeel van € 25.000 geleid. Financieel beheer: afgelopen jaar is onze software overgezet naar een SaaS omgeving (cloud). Door onverwachte tegenvallers heeft dit helaas tot meerkosten geleid. We zien hierdoor een overschrijding van het budget van € 46.000. |
Baten | -648 | -416 | -420 | -845 | 425 | |
Overhead | -648 | -416 | -420 | -845 | 425 | OverheadOverhead: er is meer aan overheadkosten toegerekend aan projecten en grondexploitaties dan begroot. Dit leidt tot een voordeel van € 266.000. |
Resultaat voor bestemming | 10.648 | 11.040 | 10.663 | 11.152 | -488 | |
Toevoegingen aan reserve | 41 | 41 | 41 | 41 | 0 | |
Mutaties reserves | 41 | 41 | 41 | 41 | 0 | |
Onttrekkingen reserve | -758 | -41 | -272 | -565 | 293 | |
Mutaties reserves | -758 | -41 | -272 | -565 | 293 | |
Resultaat na bestemming | 9.931 | 11.040 | 10.432 | 10.627 | -195 |