De gemeente Zwartewaterland heeft op grond van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) de taak tot het voeren van ruimtelijk beleid. Het grondbeleid staat ten dienste van het ruimtelijk beleid om de doelstellingen van diverse sectoren ruimtelijk mogelijk te maken.
Grondbeleid is het samenhangend geheel van handelingen van de gemeente inzake grondtransacties en ontwikkelingen. Grondbeleid wordt ingezet als sturingsinstrument om verschillende beleidsdoelen te realiseren, zoals het voorzien in behoefte aan bouwgrond voor woningbouw, bedrijven, kantoren, winkels, horeca en overige bestemmingen. In beginsel neemt de gemeenteraad per project een besluit over de wijze waarop de geformuleerde beleidsdoelen het beste kunnen worden gerealiseerd.
De manier waarop wij ons grondbeleid vormgeven is vastgelegd in de Nota Grond- en vastgoedbeleid 2023 - 2027 die op 19 oktober 2023 door uw Raad is vastgesteld.
Actuele ontwikkelingen
De vraag naar woningbouw en bedrijventerreinen is nog steeds groot. De betaalbaarheid staat echter onder druk. Hoewel de prijzen voor grond en woningen nog steeds stijgen lijken de kosten harder te blijven stijgen dan de inkomsten. Gelukkig zien we in de inflatiecijfers langzaam weer een beetje dalen, maar nog steeds is het inflatiecijfer aanzienlijk hoger dan het langjarig historisch gemiddelde. Daarnaast zijn er belangrijke beleidsdoelen die wij in onze ruimtelijke ontwikkelingen al dan niet in combinatie met grote landelijke opgaven en wetgeving waaraan wij moeten voldoen die in de komende jaren ook van invloed zullen zijn op de grondexploitatie. We noemen daarbij de ambitie om aanzienlijke aantallen betaalbare woningen, in een divers aanbod dat past bij de levensfase van de doelgroep, te realiseren, Ambitie en wet- en regelgeving in grondexploitaties op basis van beleidsuitgangspunten: gebied van water- en bodem sturend, duurzaam energieneutraal, klimaat adaptief en duurzaam op het gebied van energietransitie, stikstofuitstoot en vergroening. De problematiek rondom netcongestie en na de recente uitspraken van rechters nog verdergaand op het gebied van stikstof vormt een grote onzekere factor in de ontwikkelingen van onze grondexploitaties. De problematiek van netcongestie betekent momenteel nog steeds dat er geen nieuwe- en uitbreidingsaansluitingen voor elektrische energie van grootverbruikers (aansluiting groter dan 3 x 80 ampère, bijvoorbeeld bedrijven) plaatsvinden. We zien in zijn algemeenheid dat de termijn waarop netbeheerders een structurele oplossing voor netcongestie verwachten naar achteren schuift in de tijd (momenteel 2032). Dit betekent dat het risico dat in de tussentijd netcongestie optreedt voor reguliere kleine elektra-aansluitingen groter wordt. In het onderdeel risico's in deze paragraaf en de paragraaf "risicomanagement en weerstandsvermogen" wordt zichtbaar dat de potentiële financiële risico's die zich in onze grondexploitaties voor kunnen doen als gevolg van netcongestie en stikstof heel groot kunnen worden.
Op basis van de nota grond- en vastgoedbeleid is in de afgelopen jaren de gewoonte ontstaan om 80% van het berekende risicobedrag aan te houden als weerstandsvermogen voor het grondbedrijf. Vanwege de toegenomen risico's voor grondexploitaties en in lijn met de berekening van het weerstandsvermogen in de paragraaf risicobeheersing en weerstandsvermogen stellen wij uw raad in deze jaarrekening voor een weestandsratio van 1 aan te houden. Met andere woorden het volledig berekende risicobedrag van
€ 817.000 is in de gebonden reserve grondexploitatie opgenomen als weerstandsvermogen van het grondbedrijf.
Met het periodiek uitvoeren van onderzoeken naar woonbehoefte en behoefte aan bedrijventerrein-locaties zorgen we er de komende jaren voor dat onze grondexploitaties gebaseerd blijven op reële en actuele vraag en aanbodcijfers en dat de te verwachten planresultaten zowel voor opbrengsten als kosten, marktconform zijn.
Voor woningbouw zijn in Hasselt en Genemuiden momenteel voldoende mogelijkheden voorhanden. We blijven ons in zetten voor voldoende ontwikkelingsruimte Zwartsluis.