Paragrafen

Paragraaf risicobeheersing en weerstandsvermogen

Toelichting risico’s  

Op de 14 risico’s geven we een toelichting. (De kleuren komen overeen met de figuur hierboven).

Risico

Toelichting

Bruto Financieel Maximum

Financiële impact

Kans

Netto financieel

Algemene uitkering

De gevolgen van de overgang naar een nieuwe financieringssystematiek met ingang van 2026 is nog niet volledig duidelijk. En over de financiering van de uitvoering van de Hervormingsagenda is nog veel onzekerheid.

€ 1.500.000

5

4

€ 1.050.000

Dividenduitkeringen

De uitkering van dividenden is afhankelijk van de financiële resultaten van ondernemingen.

€ 330.000

4

2

€ 99.000

Leges bouwvergunningen

De gevolgen van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen voor (het aantal) vergunningaanvragen zijn onzeker.

€ 400.000

4

3

€ 200.000

Rentelasten

Stijging van de rentepercentages op leningen.

€ 250.000

3

3

€ 125.000

Personeel

Er is krapte op de arbeidsmarkt. Daardoor is het lastig om voldoende en gekwalificeerd personeel te vinden. Daardoor hebben we meer inhuurkosten en is de kans hoog dat wij voor goed en gekwalificeerd personeel meer moeten betalen. Een stijging van loonkosten als resultaat van CAO-onderhandelingen zal deels gedekt kunnen worden door een stijging van de rijksbijdrage. De verwachting is dat die dekking niet volledig zal zijn. Een stijging van de lonen zal ook als gevolg hebben dat meer (pensioen)premies moeten worden betaald.

€ 500.000

4

4

€ 350.000

Energielasten

De energieprijzen zijn onstabiel.

€ 500.000

4

4

€ 350.000

Jeugdzorg

De Jeugdwet is een openeinderegelingen. Het aantal mensen dat zorg nodig heeft, kan toenemen. Wij hebben de plicht inwoners te ondersteunen. Een overschrijding van het budget in de begroting is geen reden om deze ondersteuning niet te bieden. Als meer zorg nodig is, stijgen de kosten. Wij werken aan maatregelen om de stijging van de kosten te beheersen en zo mogelijk kosten te verlagen.

€ 1.500.000

5

5

€ 1.350.000

Participatiewet

Wij ontvangen van het Rijk een gebundelde uitkering (BUIG) voor het bekostigen van de uitkeringen in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz 2004 (levensonderhoud startende ondernemers) en voor de inzet van loonkostensubsidie. Wij zijn zelf verantwoordelijk voor het beleid rondom de uitkeringen en de loonkostensubsidie, en voor de uitvoering ervan. De financieringssystematiek sluit hierbij aan. Het Rijk stelt jaarlijks een macrobudget vast dat volgens een vaste verdeelsystematiek onder de gemeenten wordt verdeeld. Dat budget is niet geoormerkt: een gemeente mag een overschot vrij besteden en moet een tekort zelf opvangen.

€ 100.000

4

3

€ 50.000

Wmo

De Wet maatschappelijke ondersteuning is een openeinderegelingen. Het aantal mensen dat zorg nodig heeft, kan toenemen. Wij hebben de plicht inwoners te ondersteunen. Een overschrijding van het budget in de begroting is geen reden om deze ondersteuning niet te bieden. Als meer zorg nodig is, stijgen de kosten. Wij werken aan maatregelen om de stijging van de kosten te beheersen en zo mogelijk kosten te verlagen.

€ 300.000

4

4

€ 210.000

Kapitaalgoederen

Openbaar groen: boomziekten (eikenprocessierups, japanse duizendknoop, reuzenbereklauw), droge en natte perioden. Wegen: schade als gevolg van een strenge winter en/of stormschade.

€ 250.000

3

3

€ 125.000

Gewaarborgde geldleningen woningbouw

Via de regelingen Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en Nationale Hypotheek Garantie (NHG) staat de gemeente voor substantiële bedragen garant. WSW en NHG hebben met het Rijk en de gemeenten (de ‘achtervangers’) de afspraak dat WSW, indien nodig, kan beschikken over renteloze leningen. De gemeente is achtervang voor 50% van de gewaarborgde geldleningen. Uitgaan van een lening van 5% van de totale waarborgsom, een rentepercentage voor aan te trekken geldleningen van 2,5% en een looptijd van de lening van 10 jaar. De berekening is dan: (€ 19.325.000) *5%* 2,5% *10 jaar. 

€ 242.000

3

1

€ 24.200

Informatiesystemen

We werken met waardevolle en privacygevoelige informatie, die steeds meer tijd- en plaats onafhankelijk beschikbaar moet zijn. Daarvoor gebruiken we allerlei systemen. Door maatschappelijke- en technologische ontwikkelingen is het belangrijk de risico’s op uitval en van de veiligheid van informatie onder ogen te zien. We zorgen voor bewustwording van de risico’s en nemen beheersmaatregelen. Desondanks blijft het risico dat onze systemen uitvallen. Door cybercrime of een technische storing. Als vervanging of herstel van systemen nodig is buiten de reguliere vervangingsperiode zijn extra investeringen nodig. In de berekening van het benodigde weerstandsvermogen hebben we dit risico voor 50% meegenomen.

€ 3.000.000

5

3

€ 1.500.000

Gegevensbescherming (AVG)

Niet aantoonbaar voldoen aan borging en uitvoering van maatregelen uit AVG. De Autoriteit Perssonsgegevens kan boets opleggen. In het ergste geval kan er een boete opgelegd worden door de Autoriteit Persoonsgegevens van max 20 miljoen euro.

€ 100.000

2

2

€ 30.000

Grondexploitatie (GREX)

Bij de jaarlijkse herziening van de grondexploitaties worden vier scenario’s (basisberekening grondexploitatie, midden scenario, middenplus scenario en worst case scenario) doorgerekend op basis van de specifieke risico’s in de grondexploitatie. Op basis van risico-inschatting wordt bepaald welk van de scenario’s wordt gebruikt voor de bepaling van het benodigde weerstandsvermogen. 

€ 817.000

5

5

€ 817.000

TOTAAL

€ 9.789.000

€ 6.280.200

In deze opsomming van risico’s en in de berekening van het benodigde weerstandsvermogen is geen rekening gehouden met de risico’s door:  

  • netcongestie (waardoor bedrijven en woningen niet aangesloten kunnen worden op het elektriciteitsnetwerk),   
  • uitspraken van de rechter over stikstofbeleid (waardoor realiseren van woningen en uitvoeren van werken in de openbare ruimte worden belemmerd).  
  • de vernieuwde governance en de financiële positie van de Stichting Zwembaden (die invloed kan hebben op de gemeentelijke exploitatiebijdrage).  

De omvang van deze risico’s is nog moeilijk te bepalen. Bij ontwikkelingen waarin deze risico’s van belang zijn, worden de financiële gevolgen zoveel als mogelijk meegenomen. 

Deze pagina is gebouwd op 06/03/2025 15:43:43 met de export van 06/03/2025 15:36:09